Datavärd för fågel- och fjärilsdata

Svart och röd svärmare sitter på lila blomma. Foto.

Uppdraget

Vi är på uppdrag av Naturvårdsverket nationell datavärd för data om fåglar och fjärilar som samlats in inom svensk miljöövervakning. Uppdraget startade under 2019, och vår uppgift är att ta emot, leveranskontrollera, lagra och tillgängliggöra dessa data. I uppdraget ingår också att ta fram vissa bearbetningar av data som till exempel kan förenkla dess användning.

Naturvårdsverkets sida om nationella datavärdskap
Naturvårdsverkets sida om svensk miljöövervakning

Datavärdskapets datamängder

En lista över vilka datamängder det här datavärdskapet omfattar hittar du på vår registersida Datamängder.

Hur långt har vi kommit?

I april 2023 nådde vi en stor milstolpe då vi lanserade vårt webbaserade användargränssnitt och det öppna API:et som vi utvecklat tillsammans med de andra Naturdatavärdarna. I detta första skede finns bara data från SFT Standardrutter tillgängliga att söka bland, men vi kommer att fylla på med fler datamängder efterhand. Dock finns alla hittills publicerade datamängder tillgängliga som DarwinCore-arkiv via GBIF, och så fort en ny datamängd är redo att publiceras så visas den också i tabellen på registersidan Datamängder.

Länkar till användargränssnittet, API:et och DarwinCore-arkiven finns på Tillgång till data-sidan.

Biodiversity Information Standards webbplats finns mer information om DarwinCore-standarden.

Frågor om data, datauttag och leveranser

Annelie Jönsson
Forskare
Biologiska institutionen